JUST EAT gebruikt cookies om bestellingen te verwerken, de gebruikservaring te verbeteren en om onze dienstverlening en marketing te verbeteren. Door verder te surfen en op een van de links op onze website te klikken ga je hiermee akkoord. Als je wilt, kun je de cookie-instellingen te alle tijden aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookie policy

Eerste Hulp Bij Eten Bestellen


Veelgestelde vragen en antwoorden.
    Bestellen op JUST EAT:
  1. Hoe plaats ik een bestelling bij een restaurant?
  2. Ik heb per ongeluk een bestelling geplaatst voor "afhalen" in plaats van "bezorgen". Wat nu?
  3. Ik heb een bestelling geplaatst, maar ik wil wat wijzigen/toevoegen/verwijderen. Hoe doe ik dat?
  4. Ik heb mijn bestelling ontvangen, maar hij is niet compleet. Wat nu?
  5. Ik heb mijn eten nog steeds niet ontvangen. Wat nu?
  6. Hoe annuleer ik mijn bestelling?
  7. Kan ik ook telefonisch bestellen?
  8. Kan ik het telefoonnummer van een restaurant opvragen voordat ik bestel?
  9. Ik heb een bestelling geplaatst na 23:00 uur. Hoe weet ik dat de bestelling goed is ontvangen? En wat als er een probleem is?
  10. Kan ik ook een paar dagen vooruit bestellen?
  11. Kan ik ook een bestelling plaatsen bij een restaurant dat gesloten is?
  12. Ik krijg de melding ‘Oops, er gaat iets fout!’. Wat nu?
  13. Hoe wijzig ik mijn gegevens?
  14. Hoe plaats ik een recensie?

  15. Betaalmethoden en restitutie:
  16. Op welke manieren kan ik betalen?
  17. Kan ik ook pinnen aan de deur?
  18. Met welke creditcards kan ik betalen?
  19. Waarom zijn er kosten verbonden aan het online betalen?
  20. Ik heb een voucher/besteltegoed ontvangen. Hoe gebruik ik die?
  21. Ik heb een kortingscode ontvangen. Hoe gebruik ik die?
  22. Ik geef mijn creditcardgegevens liever telefonisch door. Kan dat?
  23. Mijn eten is niet bezorgd en ik heb online betaald. Hoe krijg ik mijn geld terug?
  24. Ik ben niet tevreden over het eten. Hoe krijg ik mijn geld terug?
  25. Bij de betaling met creditcard krijg ik de melding dat mijn kaart is geweigerd. Hoe komt dit?
  26. Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, maar het geld is wel van mijn rekening afgeschreven. Wat nu?
  27. Wanneer kan ik aanspraak maken op een vergoeding van JUST EAT?
  28. Op welke manieren kan ik JUST EAT bereiken?

Plaatsen van een Bestelling:


1. Hoe plaats ik een bestelling bij een restaurant?

Dat gaat snel en gemakkelijk in slechts een paar stappen:

1. In het zoekveld op de homepage vul je de vier cijfers van jouw postcode in en klik je op de button ‘Zoeken’. Eventueel kun je in de tweede dropdown al gefilterd zoeken naar een bepaalde keuken of gerecht, zoals shoarma of pizza.
2. Op de volgende pagina zie je alle restaurants die bij jou thuis eten bezorgen. Zoek je favoriete restaurant uit en klik op de ‘Menukaart’-button.
3. Nu ben je op de menukaart van het restaurant en kan het bestellen beginnen.
a. Kies eerst voor ‘Afhalen’ of ‘Bezorgen’ rechtsboven in het dropdown-menu. Dit staat meestal op ‘Bezorgen’, maar overdag kan je bij de meeste restaurants ook al afhalen. Controleer dus goed voordat je bestelt op welke menukaart je zit.
b. Selecteer de gewenste gerechten op de menukaart door op de ‘+’-button te klikken. De gerechten komen in het winkelmandje aan de rechterkant van het menu te staan.
c. Wil je meer van hetzelfde gerecht, klik dan meerdere keren op de ‘+’-button.
d. Heeft een gerecht bijgerechten en/of losse toevoegingen (bijv. nasi, frites, saus), dan selecteer je die in het schermpje dat automatisch opkomt, nadat je op de ‘+’-button hebt geklikt.
e. Als je klaar bent met kiezen, klik je op ‘Bestellen’.
f. Op de volgende pagina kun je bij sommige gerechten extra’s toevoegen. Klik op de optie ‘Kies extra’s’ onder het gerecht en selecteer de gewenste toevoegingen in de pop-up op het scherm.
4. Controleer je bestelling, geef indien nodig speciale wensen door in het opmerkingenveld en selecteer een aflevertijd.
Log in als je al een memberaccount hebt. Heb je geen account? Vul dan je aflevergegevens in en klik op ‘Volgende Stap’.
5. Kies de gewenste betaalmethode en klik op de button ‘plaats mijn bestelling’. Je kunt contant aan de deur betalen of online met creditcard of iDeal. Kies je voor online betalen, volg dan eerst de betalingsstappen in je scherm. Let erop dat je het volledige betaalproces doorloopt en het scherm niet te vroeg afsluit.
a. Na betaling keer je terug naar de JUST EAT-site en kom je op de bevestigingspagina met de orderdetails. Dit is de bevestiging dat je bestelling bij ons is binnengekomen.
b. De bevestigingsmail van de bestelling ontvang je nadat wij je bestelling bij het restaurant hebben gecontroleerd. Houd er dus rekening mee dat bij een gesloten restaurant de bevestigingsmail langer op zich laat wachten.
c. Is het restaurant aangesloten op onze Just Connect Box, dan ontvang je binnen negentig seconden antwoord van het restaurant zelf. Op het scherm zie je of de bestelling is ontvangen en geaccepteerd. Na negentig seconden nog steeds geen antwoord van het restaurant? Neem dan contact op met de klantenservice.
d. Na het plaatsen van de bestelling controleer je deze in de orderbevestiging. Heb je na een kwartier nog geen bevestiging ontvangen? Neem dan voor de zekerheid contact op met klantenservice.

2. Ik heb per ongeluk een bestelling geplaatst voor "afhalen" i.p.v. "bezorgen". Wat nu?


Soms kan het zijn dat het restaurant nog niet geopend is voor bezorging of dat het bestelbedrag te laag is en je dus een afhaalbestelling plaatst. Neem in dat geval zo snel mogelijk telefonisch contact op met het restaurant. Het telefoonnummer vind je in je orderbevestiging. Let op: als een afhaalorder in een bezorgorder verandert, kunnen er bezorgkosten in rekening worden gebracht. Zorg er dus voor dat je dit bedrag contant aan de bezorger kunt betalen.

3. Ik heb een bestelling geplaatst, maar wil wat wijzigen/toevoegen/verwijderen.


Je hebt hiervoor twee mogelijkheden:

1. Neem contact op met het restaurant en geef door wat je wilt wijzigen. Maak direct goede afspraken met het restaurant over de betaling als er een verandering in de prijs plaatsvindt. Het telefoonnummer vind je in de bevestigingsmail.
2. Heb je al betaald? Neem dan contact op met JUST EAT, annuleer de bestelling en plaats een nieuwe bestelling. Het geld van de geannuleerde bestelling storten wij de eerstvolgende werkdag naar je terug en zal binnen uiterlijk vijf werkdagen terug op je rekening staan.

4. Ik heb mijn bestelling ontvangen, maar hij is niet compleet. Wat nu?


Neem contact op met het restaurant en geef door wat er mist. Het restaurant zal de missende producten naleveren of het betaalde bedrag van de missende producten teruggeven. Het telefoonnummer van het restaurant vind je in de bevestigingsmail.

5. Ik heb mijn eten nog steeds niet ontvangen. Wat nu?


In de bevestigingsmail van je bestelling staat het telefoonnummer van het restaurant. Zij kunnen je meer vertellen over de status van je bestelling.

6. Hoe annuleer ik mijn bestelling?


Neem zo snel mogelijk contact op met het restaurant en annuleer je bestelling. Het telefoonnummer vind je in de bevestigingsmail. Als de bestelling al gemaakt is, is annulering niet meer mogelijk en zal je de bestelling alsnog moeten afrekenen. Het is dus belangrijk dat als je je bestelling wilt annuleren, je zo snel mogelijk na plaatsing contact met het restaurant opneemt. Mocht een bestelling geannuleerd worden die al betaald is, dan storten wij uiterlijk binnen vijf werkdagen het volledige bedrag terug op je rekening.

7. Kan ik ook telefonisch bestellen?


Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wij zijn een internetonderneming en nemen alleen bestellingen aan die via de website zijn geplaatst.

8. Kan ik het telefoonnummer van een restaurant opvragen voordat ik bestel?


Nee, dat kan niet. Wij geven alleen telefoonnummers van restaurants vrij nadat je een bestelling hebt geplaatst. Het telefoonnummer van het restaurant vind je in de orderbevestiging.

9. Ik heb een bestelling geplaatst na 23:00 uur. Hoe weet ik dat de bestelling goed is ontvangen?
En wat als er een probleem is?


Onze klantenservice is elke werkdag aanwezig van 9u tot 23u en in het weekend van 11u tot 23u. Na sluitingstijd kun je nog steeds bestellen op de website, alleen is er dan niemand aanwezig om je bestelling te controleren. Heb je het idee dat de bestelling niet is aangekomen of wacht je er al lang op? Bel dan direct met het restaurant. Het telefoonnummer vind je in de bevestigingsmail van je bestelling.

10. Kan ik ook een paar dagen vooruit bestellen?


Je kan een dag van tevoren bij een restaurant een bestelling plaatsen. Wij controleren je bestelling op de dag van levering, dus de orderbevestiging ontvang je niet direct na het bestellen. Meerdere dagen vooruit bestellen is helaas niet mogelijk.

11. Kan ik ook een bestelling plaatsen bij een restaurant dat gesloten is?


Ja, dat kan in principe bij alle restaurants. Als het betreffende restaurant weer open is, controleren we je bestelling. De orderbevestiging ontvang je dus niet direct na het bestellen. Kijk dus goed naar de openingstijden om te bepalen of het zin heeft te bestellen.

12. Ik krijg de melding ‘Oops, er gaat iets fout!’. Wat nu?


Log in in je account en klik rechtsboven op ‘Mijn JUST EAT’. Controleer of alle gegevens in de juiste vakjes zijn ingevuld en verander dit indien nodig. Staat alles zoals het hoort en je krijgt alsnog deze melding, neem dan contact op met de klantenservice.

13. Hoe wijzig ik mijn gegevens?


Log in in je account en klik rechtsboven op ‘Mijn JUST EAT’. Hier kan je je gegevens wijzigen. Ook vind je hier alle andere opties, zoals 'Mijn adresboek' en een overzicht van al jouw bestellingen. Na het wijzigen van je gegevens, klik je op ‘Veranderingen opslaan’ en vul je je wachtwoord in ter bevestiging.

14. Hoe plaats ik een recensie?


Een recensie plaatsen bij JUST EAT kan op twee manieren:

1. Via de beoordelingsmail die je twee dagen na je bestelling ontvangt. Klik op de link uit de e-mail en plaats een recensie bij het restaurant.
2. Via Mijn JUST EAT: als je bent ingelogd zie je op de hoofdpagina altijd de melding staan om je laatste bestelling te beoordelen. Klik daar op de link "beoordeel de bestelling" om een recensie achter te laten.
Door een recensie te plaatsen, helpt u andere klanten bij het maken van een keuze. Daarnaast houden we op deze manier de restaurants scherp op het leveren van kwaliteit en service.


terug naar boven

Betaalmethoden en restitutie:

15. Op welke manieren kan ik betalen?


Er zijn drie mogelijkheden om je bestelling te betalen:
1. Contant bij het afhalen of bij levering aan de deur.
2. Online met iDeal.
3. Online met creditcard.
Je kiest de betaalwijze bij de afronding van je bestelling.

16. Kan ik ook pinnen aan de deur?


Nee, dat is niet mogelijk. JUST EAT biedt pinnen aan de deur namelijk niet aan als betaalmethode.

17. Met welke creditcards kan ik betalen?


Wij accepteren Mastercard en Visa uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Wil je met American Express betalen, dan kan dat alleen met een creditcard afkomstig uit Nederland.

18. Waarom zijn er kosten verbonden aan het online betalen?


Wij berekenen de online betalingen door vanwege de hoge kosten en de relatief kleine transactiebedragen. Daarnaast zijn wij slechts intermediair en kunnen de kosten niet doorberekenen in de productprijs zoals andere webwinkels, vandaar dat we helaas een bedrag van €1,- in rekening moeten brengen voor deze dienst. Mocht je een online betaalde bestelling annuleren, dan ontvang je uiteraard het volledige bedrag terug op je rekening.

19. Ik heb een voucher/besteltegoed ontvangen. Hoe gebruik ik die?


Login en ga naar Mijn JUST EAT. Hier vind je de optie “Mijn besteltegoed”. Klik daarop en je komt op een pagina waar je de vouchercode kunt invoeren. Zodra je dit gedaan hebt en op Ok hebt gedrukt, is de waarde van de voucher aan jouw account toegevoegd. Refresh eventueel de pagina om het tegoed op je balans te zien staan. Bij je eerstvolgende bestelling kun je als betaalmethode kiezen voor "Besteltegoed € ". Het tegoed hoef je niet in één keer op te maken en is standaard 30 dagen geldig, tenzij anders vermeld. Let op: maak je gebruik van een besteltegoed, dan kun je voor dezelfde bestelling geen kortingscode gebruiken. Mocht het bedrag van de bestelling hoger zijn dan het besteltegoed, dan kan je alleen online bijbetalen.

20. Ik heb een kortingscode ontvangen. Hoe gebruik ik die?


Op de pagina waar je een betaalmethode selecteert, staat een invoerveld. Vul hier de kortingscode in en klik op de button "Activeren". De korting zie je dan direct in je bestelling verschijnen. Let op: wil je een kortingscode van JUST EAT gebruiken, dan kun je alleen online bijbetalen en niet contant. JUST EAT geeft namelijk de korting en daarom kan deze alleen online worden verrekend in het orderbedrag.

Onze kortingscodes zijn niet geldig in combinatie met de kortingsacties die restaurants soms hebben. Wil je wel korting, maar niet online betalen? Dan kun je gebruikmaken van de kortingen en acties die restaurants zelf aanbieden. Je vindt deze bovenaan hun menukaart.

21. Ik geef mijn creditcardgegevens liever telefonisch door. Kan dat?


Nee, dat is niet mogelijk. We zijn een internetonderneming en bestellen kan alleen online. Het is dus helaas geen optie om telefonisch gegevens door te geven. Op de website betaal je veilig en snel met je creditcard, want JUST EAT heeft de modernste technologie voor data-encryptie en is 100% veilig. Als je toch geen fijn gevoel hebt bij het betalen met een creditcard, dan kun je er ook voor kiezen om contant of met iDeal te betalen.

22. Mijn eten is niet bezorgd en ik heb online betaald. Hoe krijg ik mijn geld terug?


Neem contact op met het restaurant en vraag wanneer je de bestelling kunt verwachten. Het telefoonnummer vind je in je orderbevestiging. Is het restaurant niet bereikbaar of wordt je bestelling niet meer geleverd, neem dan contact op met de klantenservice. Zoek het zevencijferige ordernummer van je bestelling op in de orderbevestiging of bij de afschrijving op je bankafschrift. Wij controleren dan bij het restaurant of de bestelling wel of niet is geleverd en annuleren de bestelling vervolgens in ons systeem. Bij creditcardbetalingen zal er geen afschrijving plaatsvinden en bij iDeal-betalingen storten we het geld de eerstvolgende werkdag terug. Dit staat dan uiterlijk binnen vijf werkdagen weer op je rekening.

23. Ik ben niet tevreden over het eten. Hoe krijg ik mijn geld terug?


Het restaurant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het eten en bij ontevredenheid kun je het restaurant bellen om je geld terug te vragen. Het telefoonnummer vind je in de orderbevestiging. Aangezien JUST EAT dus niet zelf in de keuken staat, bieden wij geen tegemoetkoming aan. Om te voorkomen dat je de verkeerde keuze maakt bij het kiezen van een restaurant, vind je op JUST EAT ruim 300.000 recensies die je kunnen helpen te bepalen bij welk restaurant je eten gaat bestellen.

24. Bij de betaling met creditcard krijg ik de melding dat die is geweigerd. Hoe komt dit?


Dit kan verschillende oorzaken hebben:

1. Je hebt je creditcarddetails verkeerd ingevuld. Verwijder deze en vul ze nogmaals in.
2. Je hebt geprobeerd twee keer of vaker dezelfde bestelling te plaatsen bij hetzelfde restaurant. Om fraude van creditcards te voorkomen door niet-geautoriseerde partijen, worden dubbele bestellingen automatisch geannuleerd. In dit geval raden we je aan bij een ander restaurant te bestellen of op een andere manier te betalen.
3. Je creditcard is verlopen.
4. Als voorgaande opties niet de oorzaak zijn, neem dan contact op met je creditcardmaatschappij. Er zijn namelijk ook andere redenen mogelijk waarom de creditcard wordt geweigerd.

25. Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, maar het geld is wel van mijn rekening afgeschreven. Wat nu?


JUST EAT verstuurt een orderbevestiging nadat de ontvangst van je bestelling door het restaurant is bevestigd. Het kan hierdoor soms even duren voordat je deze ontvangt. Heb je na een kwartier nog niets ontvangen? Neem dan contact op met de klantenservice. Het kan dan namelijk zo zijn dat er iets is mis gegaan bij het plaatsen van je bestelling. Heb je al betaald, maar staat je bestelling niet in je bestelgeschiedenis? Dan kan er een zogenaamde ‘Invalid iDeal’ zijn opgetreden. Als de internetverbinding op het moment van betalen niet stabiel genoeg is of het betaalproces wordt te vroeg afgesloten, dan kunnen de betaling en bestelling van elkaar losgekoppeld raken. JUST EAT ontvangt dan wel de betaling, maar niet de bestelling en daarom is de bestelling ook niet terug te vinden in je bestelgeschiedenis. Neem in dit geval zo snel mogelijk contact op met de klantenservice.

26. Wanneer kan ik aanspraak maken op een vergoeding van JUST EAT?


JUST EAT keert alleen een vergoeding uit als er iets is misgegaan met je bestelling door een fout van ons. Als het eten te laat is, niet lekker was, het restaurant je order te laat heeft gezien of niet aan ons heeft doorgegeven dat zij gesloten waren, dan kan JUST EAT hier niets aan doen. Als je toch een tegemoetkoming wil, dan regel je dit met het restaurant.

27. Op welke manieren kan ik JUST EAT bereiken?


JUST EAT is op werkdagen bereikbaar van 9u ’s ochtends tot 23u ’s avonds en in het weekend van 11u ’s ochtends tot 23u ’s avonds.
E-mail: info@justeat.nl
Chat: Via de website
Telefoon: 030-7440060

Voedselallergie FAQs



Q – Waarom kan JUST EAT niet garanderen dat er bij de bereiding van mijn eten rekening is gehouden met mijn voedselallergieën?

Dit zouden we graag willen, maar bezorgrestaurants zijn zelf verantwoordelijk voor het klaarmaken van jouw eten. Dit betekent dat als je zeker wilt weten of zij rekening houden met jouw voedselallergie, je het beste direct contact met het restaurant kunt opnemen.

Q – Waarom moet ik degene zijn die contact opneemt met het restaurant als ik een voedselallergie heb? Waarom kan JUST EAT dit niet controleren?

Wij willen jouw gezondheid niet in gevaar brengen en de enige persoon die jou kan vertellen wat er exact in jouw eten zit, is de kok die daadwerkelijk met de pan in zijn hand staat. Zelfs als wij hebben aangegeven dat een menukaart veilig is voor personen met een voedselallergie, dan kan het restaurant later altijd nog de ingrediënten aanpassen. Er is dus een risico dat we je ongemerkt verouderde informatie zouden kunnen geven en dat risico willen we voor jouw gezondheid niet lopen.

Q – Hoe weet JUST EAT zeker dat de informatie op www.justeat.nl over voedselallergieën juist is?

Als een restaurant zich aansluit bij JUST EAT, krijgen we van hen de laatste informatie over hun menukaart. Wij zorgen dat deze informatie over wordt genomen op onze website. Als wij ergens niet zeker van zijn, dan nemen we hierover contact op met het restaurant voordat we het op de website publiceren.

Q – Hoe kan ik contact opnemen met een restaurant?

Neem contact met ons op via onze Livechat of door te e-mailen of te bellen. Zorg dat je duidelijk aangeeft bij onze medewerker dat je een vraag hebt over voedselallergieën.

Q – Zijn horecazaken niet wettelijk verplicht om informatie te verstrekken over allergieën?

Jazeker, maar deze wettelijke verplichting geldt voor de restaurants zelf. Zij werken zelfstandig en dus onafhankelijk van JUST EAT. Normaal gesproken informeren restaurants hun klanten hierover door aan te geven dat ze contact kunnen opnemen met het restaurant over voedselallergieën. Wij willen je natuurlijk altijd helpen bij het contact krijgen met een restaurant, zodat jij je vragen over voedselallergieën kunt stellen.

Q – Ik heb nog meer vragen over voedselallergieën - wat kan ik doen?
Wij helpen je graag verder met andere vragen die je nog hebt. Stuur ons dan een e-mail: info@justeat.nl

terug naar boven

Just Chat Service

Vragen of hulp nodig? 
Chat live met ons team
van 11:00 tot 23:00.